Rolls-Royce și imprimantele 3D

Rolls-Royce și imprimantele 3D

Rolls-Royce aero engines factory

Rolls-Royce va testa anul acesta (în aer) un motor Trent XWB-97 echipat cu ceea ce se pretinde a fi cea mai mare componentă construită vreodată folosind straturi aditive în procesul de fabricație (additive layer manufacturing), sau ALM.

Structura din titan are dimensiuni de 1,5 m diametru și o carcasă rulment cu o  grosime de 0.5 m ce conține 48 de bile, fabricate folosind tehnica ALM, cunoscută sub numele de ”printare 3D”.

Firma a testat deja la sol câteva moatoare XWB- 97s, singurul motor aflat în cercetare pentru viitorul avion Airbus, A350- 1000- conținând componenta printată 3D, care are dimensiunile unei roți de tractor, dar nici un motor creat astfel nu a operat în aer.

 Deși producția XWB- 97s nu va conține componenta ALM, cel puțin nu la început, compania cu sediul în Derby spune că proiectul este un pas important în a dovedi viabilitatea industrială a procesului, care ar putea econoomisi 30 % din timpul de producție.

 Producătorul nu are un termen specific  pentru fabricarea pieselor de astfel de dimensiuni folosind procedeul ALM. Cu toate acestea, beneficiile ar putea fi simțite mai devreme în ceea ce priovește viteza cu care Rolls- Royce ar putea dezvolta prototipuri folosind tehnologia ALM. ”Este ideal pentru relizarea de prototipuri. Scurtarea timpului de fabricație cu aproape o treime ne oferă mai mult timp pentru a proiecta” declară Alan Newby, inginer șef pentru progrme și tehnologii.

 Rolls- Royce a mai tatonat terneul ALM folosind o tehnică prin care pudra de metal este topită cu un  fascicul de electroni, construindu-se structuri complexe folosind straturi suprapuse foarte subțiri- fiind  folosită pentru a repara componentele, de cel puțin cinci ani.

Motorul este creat cu specialiști de la Universitatea din Sheffield (Marea Britanie)  și Centrul Tehnologic de fabricație ( Manufacturing Technology Centre), precum și firma suedeză Arcam(care realizează imprimante 3D).

Dar nici rivalii celor de la Rolls-Royce nu stau degeaba, General Electric investește masiv în tehnologia ALM, fiind pioneirii tehnologiei după ce au cumpărat în 2012 Morris Technologies.

NICIUN COMENTARIU

Lasă un răspuns