Innervision – o bicicletă creată cu printare 3D

Innervision – o bicicletă creată cu printare 3D

Imprimantele 3D devin din ce în ce mai capabile să creeze obiecte de mari dimensiuni (indiferent dacă sunt realizate dintr-o singură bucată sau din mai multe subansamble). Este doar o chestiune de timp până când obiecte despre credeam că pot să fie realizate numai prin tehnologia ”tradițională” vor fi realizate prin printare 3D, obiectele astfel realizate vor fi reciclate și transformate conform unui nou design. Capacitatea de a produce noile modele fără folosirea unor dispozitiv scumpe și complicate poate reduce substanțial costul de producție, ceea ce face ca prețul de vânzare să scadă.

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-3

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-11

Un exemplu de astfel de produs (realizat în număr mare) prin imprimarea 3D versus tehnologia trradițională este bicicleta ”Innervision IV- 1” realizată de tânărul desinger din Sudul Californiei Matt Clark încă din 2008. Dacă vreți să aflați mai multe puteți să îi scrieți pe adresa de poștă electronică: matthewclarkdesign@yahoo.com.

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-2Designer-ul a vrut să exploreze producerea de cadre ușore și personalizate prin crearea unui ”cadru interior” și a unei structuri exterioare ca o singură unitate. ”Aceasta este singura metodă prin care am putut să obțin un cadru rigid din plastic”- a declarat pentru site-ul 3ders.org.

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-5Clark designul pentru bicicletă bazându-se pe structura elementelor geometrice portante, metodă folosită în structuri arhitecturale pentru a oferi un sprijin puternic cu o cantitate minimă de materiale. Clark a descris în amănunțime procesul în care a conceput fabricarea acestui cadru de bicicletă. ”Încă de la începuturile industriei auto, producătorii s-au bazat pe folosirea panourilor metalice ștanțate pentru a crea caroseria și șasiul. ”Corpul central al mașinii este format dintr-un element de mare rezistență, tip grindă cu zăbrele”, acest tip de șasiu se folsește la mașini ca cele de Formula 1, la cele de curse .etc, pentru a asigura atât o rigiditate puternică și o greutate redusă.” ”Din păcate, construirea unui astfel de șasiu necesită un proces complicat și îndelungat. Ele necesită dimensionarea corectă și îmbinarea țevilor prin sudură. Până în prezent, este destul de dificil de producere în masă a șasiurilor ”spaceframe” o structură geometrică spațială. În prezent, se preferă execuția într-o singură bucată pentru a se evita sudarea barelor.

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-4Până în prezent, imprimarea 3D a fost singura metodă de fabricare care i-a permis lui Clark să realizeze o biciletă ușoară. Utilizarea de imprimante 3D ca tehnologie de producție permite o creștere a preciziei de fabricație, personalizarea designu-lui, eleminarea vopsirii cadrului, toate acestea, inclusiv eliminarea sudurii, duc la scăderea costului de producție.

Deși au existat în trecut încercări de a crea și a realiza o piață de desfacere a biciletelor 3D realizate din plastic/ compozit, performanța lor era limitată din cauza rigidității cadrului. Această problemă a fost rezolvată de Clark prin realizarea cadrului bicicletei pe tipul grinzii cu zăbrele (care asigură o structură rezistentă și ușoară). Autorul speră ca această soluție (a cadrului ”Innerframe”) să poată să fie aplicată și la   construcția structurilor de tip ”grindă cu zăbrele” dat fiind faptul că se fabrică repede și accesibile ca preț. ”Probabil dacă această metodă (Innerframe) a putut fi implementată cu succes la producția în masă a biciletelor, ar putea fi ușor aplicate și la șasiul vehiculelor” spune Clark. ”Lucrul acesta ar însemna că șasiurile ușoare ranforsate din fibră de carbon sau de sticlă ar putea deveni un lucru obișnuit și mai rentabile decât cele actuale. Acest lucru crește rigiditatea și siguranța vehiculelor”.

Clark și-ar dori ca versiunea finală a biciletei sale să fie fabricată din fibră de sticlă polipropilenă (material plastic ușor și rezistent), care este un material rigid și ieftin și poate fi obținut din materiale reciclabile. Datorită stadiului incipient de dezvoltare a bicicletei , Clark nu a ales încă tipul de imrpimantă pentru a produce modelele finale de bicicletă sperând că datorită dezvoltării imprimantelor 3D, până la finele anului 2015 o să reușească să găsească o imprimantă adecvată producerii în masă.

Imprimarea 3D depășește un număr de obstacole majore, cum ar fi: achiziționarea sculelor, matrițele scumpe și greoaie, costul ridicat al modificării piesei. Avantajele sunt: execuție rapidă și ușoară, folosirea unui singur tip de execuție, posibiliattea de a schimba design-ul piesei. De asemenea, este o modalitate de a reliza un cadru interior (innerframe) fără elemente de îmbinare. Utilizarea metodei poate face posibilă extinderea domeniului de folosire a materialelor plastice în vederea reducerii costurilor”.

industrial-designer-creates-3d-printed-rigid-bike-frame-1

NICIUN COMENTARIU

Lasă un răspuns